Khamis, 3 September 2009

R&R terbiar sarang maksiat

Berita Harian 1 Sep 2009

Hentian Rehat dan Rawat Jalan Tampin-Seremban siap 10 tahun masih kosong

TAMPIN: Projek ‘gajah putih' bukan saja membazirkan wang tetapi juga menyakitkan mata memandang dan merugikan semua pihak yang sepatutnya mendapat manfaat hasil daripada perbelanjaan jutaan dan ratusan ribu ringgit.

Daerah ini tidak sepi daripada isu sedemikian apabila Hentian Rehat dan Rawat (R&R) di Kilometer 2, Jalan Tampin-Seremban, di sini, tersergam kaku dan terbiar walaupun sudah lebih 10 tahun siap dibina.

Entah apa silapnya, R&R yang terletak di lokasi strategik di laluan antara Seremban dan Tampin yang mempunyai enam gerai itu tidak beroperasi walaupun dilengkapi pelbagai kemudahan seperti tempat meletak kereta serta tandas, taman permainan kanak-kanak dan sebuah surau.

Difahamkan, puluhan peniaga silih berganti menyewa sejak lebih 10 tahun lalu bagi menjalankan perniagaan tetapi mereka hanya mampu bertahan tujuh bulan sebelum menutup premis mereka berikutan tiada pelanggan.

Ada sesetengah pihak mendakwa keadaan itu berlaku disebabkan kawasan bekas kilang batu milik Jabatan Kerja Raya (JKR) itu ‘keras’ disebabkan ia terletak di kaki bukit kawasan Hutan Simpan Tampin di selatan Banjaran Titiwangsa.

Tinjauan mendapati kawasan R&R itu terbiar dengan sampah-sarap bersepah di sana sini, manakala suis elektrik yang terletak di luar premis sudah ditanggalkan, kemungkinan dicuri.

Keadaan itu menjadi punca pihak yang tidak bertanggungjawab, terutama golongan belia dan remaja menjadikan tempat itu sebagai 'port' untuk menjalankan kegiatan tidak bermoral seperti memadu kasih, ponteng dan melepak menghisap rokok.

Seorang kakitangan Majlis Daerah Tampin (MDT) yang enggan dinamakan berkata, dia pernah terserempak dengan sepasang remaja yang sedang ghairah berasmara hingga cuba menanggalkan pakaian mereka.

"Bagaimanapun, hajat mereka itu terencat sebaik menyedari kehadiran saya sebelum mereka pantas melarikan diri," katanya.

Dakwaan kakitangan MDT itu ada kebenarannya kerana pada tahun lalu, polis pernah menahan seorang warga emas selepas menerima aduan daripada seorang pelajar Tingkatan Lima yang mendakwa dirogol oleh pemilik sebuah gerai R&R berkenaan.

Pada awal tahun ini, sepasang remaja yang sedang melakukan aksi terkutuk dalam sebuah tandas di lokasi berkenaan ditangkap oleh bapa saudaranya.

Yang Dipertua MDT, Datuk Mohd Yusof Yunus, berkata pihaknya menyedari mengenai masalah kawasan R&R yang terbiar itu dan sudah mengambil keputusan untuk membaik pulihnya secepat mungkin.

"Malah, kita sudah menerima empat permohonan daripada orang ramai untuk menyewa gerai di kawasan R&R berkenaan untuk menjalankan perniagaan dengan seorang daripada mereka, akan mula operasi awal Oktober ini," katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga akan mencari jalan, termasuk menjalankan pelbagai acara dan program untuk menarik lebih ramai pengunjung singgah di R&R itu supaya ia terus beroperasi dan tidak terbiar menjadi 'gajah putih'.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Wilayah/20090901092128/Article/index_html
Sumber : http://pakatanrakyatn9.blogspot.com/2009/09/gajah-putih-maskot-nsembilan-yang-baru.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan